Foreningerne NORDEN

Rødovre, Hvidovre, Glostrup og Omegn, Høje-Taastrup

Samarbejde over grænser – lande- og kommunegrænser

Informationsbrev juni 2018

Nordiske spor i Øst- og Centraleuropa

Kære medlemmer af Foreningen NORDEN,

En unik rejseoplevelse i Litauen, Belarus og Ukraine.

1. august – 3. september 2018

Foreningen NORDEN på Vestegnen har i år fået mulighed for at tilbyde en særlig rejseoplevelse, fordi vi har fået et samarbejde med Foreningen NORDEN i Litauen og med Skandinavist-Ukrainsk Center i Lviv i Ukraine. Formanden for NORDEN i Litauen, Arunas Bliudzius er historisk guide på hele rejsen. Andre medlemmer af foreningen vil vi møde ved forskellige af arrangementerne.

I Lviv har det Skandinavisk-Ukrainske Center bl.a. undervisning i de tre skandinaviske sprog, så vi kommer til at møde unge mennesker som kan tale dansk, svensk eller norsk og som vil ledsage os på nogle af vore besøg i byen og omegnen.

I Litauen skal vi bo i hovedstaden Vilnius i tre dage. Vi har fundet et charmerende Bed and Breakfast midt i den gamle by kun få minutters gang fra byens største seværdigheder. I byen kommer vi til se bl.a. Universitetet, Vilnius Katedral, Morgengryets Port og vi får lejlighed til at besøge bydelen Uzupis og høre om de mange traditioner, der knytter sig til bydelen, bl.a. er der en tradition ved bryllupper for at bruden bliver båret over en bro.

En hel dag bliver der en udflugt til Trakai borgen, til landets ældste hovedstad Kernave og til byen Kaunas, som er ved at forberede sig til at skulle være europæisk kulturhovedstad. Byen har et museum for maleren og komponisten Ciurlionis.

Belarus (tidligere kaldt Hviderusland) har været Europas mest lukkede land, men for kort tid siden blev der åbnet for at borgere i EU kan rejse til landet uden visum. I modsætning til Litauen har det fortsat et autoritært styre. Der er dog ved at opstå en række civilsamfundsorganisationer, som også har internationale kontakter. Så måske er der forandringer på vej. Vi regner med at møde nogle af de lokale, som kan fortælle om, hvordan det er at leve i Belarus i dag.

Vi skal bo i tre dage på et af byens største og efter sigende bedste hoteller lige i centrum af hovedstaden Minsk. Fra panoramarestauranten på 22. etage er der udsigt over hele byen. Kun 5 minutters gang fra hotellet finder man Sankt Maria Magdalena Kirken og Svislach-floden.

Udover sight seeing i byen bliver der også en heldags udflugt til slottene Mir og Nesvizh og til byen Grodno. Undervejs bliver der fortalt om landets historie og om relationerne i Litauen.

Sidste stop på vores rundrejse bliver i det vestlige Ukraine i byen Lviv. En af Europas smukkeste byer, men hidtil ikke særlig kendt af turister. Vi skal by i fire dage i et mindre hotel, der er indrettet i en formen gammel villa. Indretningen er som i den østrig-ungarske tid.

Lviv er en centraleuropæisk by med spændende arkitektur. Den blev ikke så hårdt ramt under 2. verdenskrig, så de fleste kirker og paladser er velbevarede. Samtidig er det en moderne og levende by med et utal af restauranter, barer og kunstgallerier. Vi kommer bl.a. til at spise i et mikrobryggeri, hvor køkkenet ledes af en stjernekok. Vi skal også besøge det gamle rådhus, som ligger på en plads omgivet af 44 rigt dekorerede bygninger fra begyndelsen af det 18. århundrede. I en skov i udkanten af byen ligger et fint frilandsmuseum, hvor vi får et indblik i, hvordan man levede på landet i tidligere tider. Men det bedste er nok, at vi får lejlighed til at opleve byen sammen med nogle af de lokale.

Urolighederne i den østlige del af landet kommer vi til at høre om, når vi møder nogle af de unge fra det Skandinavist-ukrainske center, men det er ikke noget man er berørt af i Lviv.

Vi forsøger at arrangere en aften i operaen i Lviv.

Pris 10.950 kr. for deltagere i delt dobbeltværelse. Tillæg for enkeltværelse 3.000 kr.

Prisen dækker udover hoteller med morgenmad og flyrejser også alle udflugter og entreer, mindst en opera eller koncertoplevelse, måltider i forbindelse med udflugterne og en afskedsmiddag.

Frist for tilmelding 26. juni. Ved tilmelding betales et depositum på 4.000 kr. til konto

Reg nr. 2275 nr. 4384 635 992

Tilmelding og nærmere oplysninger hos Flemming Thøgersen, tlf. 36758040 eller 24632822.  flemming.thogersen@outlook.dk

FLYTIDER:

Fredag 24. august

Kastrup: Kl. 7.20 afrejse til Vilnius i Litauen

Rejse med Austrian Air via Wien.

Ankomst Kl. 12.40

Mandag 27. august

Vilnius: Kl. 18.40 fly til Minsk med Belavia

Ankomst kl. 19.15

Torsdag 30. august

Minsk: Kl. 13.10 fly til Lviv med Belavia

Ankomst kl. 14.30

Mandag 3. september

Lviv: Kl. 16.00 afrejse til København

Rejse med Austrian Air via Wien

Ankomst til Kastrup Kl. 19.20

Rejseleder: Flemming Thøgersen

sammen med Dalhoff Rejser

Historisk guide: Arunas Bliudzius fra Foreningen NORDEN i Litauen

Der kommer nyt informationsbrev i august

med mere om efterårets arrangementer og tilmeldinger.

9/9 egnstur sammen med Historisk Selskab til Stevnsfortet

3 foredrag på Rødovregård i samarbejde med Fora, 50 kr pr foredrag, alle 3 for kr. 120,-.

Tilmelding i næste infobrev i august

Onsdag 26. september kl. 15

Orla Madsen

På sporet af Vitus Bering